Το Τ.Ε. λειτουργεί ως υποστηρικτική δομή εκπαίδευσης για τους μαθητές και τις
μαθήτριες με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που φοιτούν στις σχολικές
μονάδες και εμπίπτουν στις κατηγορίες που αναφέρονται στο Ν. 3699/2008, άρθρο 3,
παρ. 1, 2, 3. Στόχος του Τ.Ε. είναι η εκπαιδευτική παρέμβαση με εξατομικευμένα
προγράμματαεκπαίδευσης στους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, εντός του
σχολικού ωραρίου και η υποστήριξη τους στα μαθηματικά ή/και στη γλώσσα.
Στο τμήμα Ένταξης μπορούν να φοιτούν μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
(ε.ε.α.) και αναπηρία που για ολόκληρη ή ορισμένη περίοδο της σχολικής τους ζωής
εμφανίζουν σημαντικές μαθησιακές δυσκολίες και ως εκ τούτου, εκδηλώνουν χαμηλή
σχολική επίδοση. Στα Τμήματα Ένταξης φοιτούν μαθητές που φέρουν γνωμάτευση
από δημόσιο διαγνωστικό φορέα (ΙΠΔ, ΚΕΔΔΥ).
Στο Τ.Ε. δεν υποστηρίζονται μαθητές με χαμηλή σχολική επίδοση εξαιτίας άλλων
αιτιωδών παραγόντων όπως π.χ. αυτοί με γλωσσικές ή πολιτισμικές ιδιαιτερότητες,
καθώς δεν εμπίπτουν στην κατηγορία των ατόμων με αναπηρία ή/και Ε.Ε.Α.
Το Τ.Ε. στελεχώνεται από εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής και είναι κατάλληλα
διαμορφωμένο για την πραγματοποίηση της διαφοροποιημένης διδασκαλίας.
Το Τ.Ε. παρακολουθούν οι μαθητές οι οποίοι έχουν διαγνωστεί από τους επίσημους
κρατικούς φορείς ότι αντιμετωπίζουν κάποια μαθησιακή δυσκολία. Έτσι, ενδέχεται να
περιλαμβάνει: μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, όπως η δυσλεξία, τα οποία
αποτελούν και την πλειοψηφία των μαθητών των Τμημάτων Ένταξης, μαθητές με
διάσπαση προσοχής ή/και υπερκινητικότητα, προβλήματα συμπεριφοράς, ήπιες
αισθητηριακές μειονεξίες κτλ.. Φυσικά απαραίτητη κρίνεται η σύμφωνη και συνειδητή
συγκατάθεση του γονιού και του παιδιού.
Ο εκπαιδευτικός της τάξης εντοπίζει τα παιδιά που μπορεί να χρειάζονται ειδική
εκπαιδευτική παρέμβαση σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής. Γίνεται
ενημέρωση των γονέων και παραπέμπονται στους αρμόδιους φορείς (ΙΠΔ, ΚΕΔΔΥ)
ώστε να δοθεί η γνωμάτευση του μαθητή. Οι δημόσιοι αυτοί φορείς αποφασίζουν για
το αν ο μαθητής/τρια πρέπει ή όχι να φοιτήσει στο τμήμα ένταξης προτείνοντας
μάλιστα το εξατομικευμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης για τον εκάστοτε μαθητή (ΕΠΕ).
Το τμήμα ένταξης λειτουργεί: -με κοινό και/ή -εξειδικευμένο πρόγραμμα, το οποίο δεν
υπερβαίνει για τον κάθε μαθητή τις δεκαπέντε (15) διδακτικές ώρες εβδομαδιαίως.
Στο Τ.Ε. χρησιμοποιούνται εναλλακτικοί τρόποι μάθησης και καθοδήγησης όπως
συμβολικό-θεατρικό παιχνίδι, δραματοποίηση, μάθηση με υπολογιστή, εξατομικευμένη
εκπαίδευση, τεχνικές επίλυσης συγκεκριμένων προβλημάτων και εργασία σε μικρές
ομάδες. Ο κύριος υπεύθυνος για τη σύνταξη των ομάδων είναι οεκπαιδευτικός του
Τμήματος Ένταξης.
Τα εξατομικευμένα ειδικά προγράμματα που αναπτύσσει ο ειδικός παιδαγωγός
προσδιορίζουν συγκεκριμένους στόχους για κάθε μαθητή ανάλογα με τις ατομικές
ανάγκες και ικανότητες. Ο ειδικός παιδαγωγός συνεργάζεται στενά με τους γονείς
προκειμένου να τους πληροφορήσει για την πρόοδο του παιδιού και να προτείνουν
τεχνικές διευκόλυνσης της μάθησης στο σπίτι.
Στα Τ.Ε. γίνεται προσπάθεια ένταξης του μαθητή στις απαιτήσεις και της ανάγκες της
τυπικής τάξης. Ο στόχος λοιπόν είναι να γίνει η κατάλληλη προετοιμασία από τον
Ειδικό Παιδαγωγό τόσο γνωστικά όσο και συμπεριφορικά ώστε να επιστρέψει στην
τυπική τάξη την κατάλληλη χρονική στιγμή. Έτσι δεν λειτουργεί ενισχυτικά αλλά
λειτουργεί δραστικά και επεμβατικά προς όφελος του μαθητή.
Παλαιότερα οι γονείς δυσκολεύονταν να αποδεχτούν το γεγονός ότι το παιδί τους
παρουσιάζει μαθησιακές δυσκολίες, κυρίως λόγω της ελλιπούς ενημέρωσης πάνω στο
θέμα. Τα τελευταία χρόνια όμως, οι φόβοι περιθωριοποίησης και μη ομαλής
ενσωμάτωσης στο κοινωνικό πλαίσιο έχουν εξομαλυνθεί, γεγονός που οφείλεται στην
σωστότερη ενημέρωση και απενοχοποίηση του ΤΕ.
Η ύπαρξη Τμήματος Ένταξης σε ένα Γυμνάσιο ή σε ένα Λύκειο αποτελεί
επιπλέον «προσόν» για την σχολική μονάδα, καθώς οι μαθητές οι οποίοι μέσα στο
γενικό τμήμα έχουν μειωμένη απόδοση, που συνήθως λόγω της χαμηλής
αυτοεκτίμησης δεν συμμετέχουν στο μάθημα ή δημιουργούν «προβλήματα» στην
παράδοση της ύλης, στο τ.ε. με την ύπαρξη μικρότερου αριθμού μαθητών, την
διαφοροποιημένη διδασκαλία και την χρήση διάφορων μεθόδων
διδασκαλίας συμμετέχουν στην μαθησιακή διαδικασία με θετικά αποτελέσματα.
© 2024-2025 Γυμνάσιο Νέας Περάμου Καβάλας
Χρήση της ιστοσελίδας μας, σημαίνει αποδοχή εκ μέρους του επισκέπτη των Όρων χρήσης
Με την υποστήριξη του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπεύθυνος ιστοσελίδας Γιάννης Δημαρίδης